Singapore

Wow, efter en ret så behagelig flyvetur, men med meget lidt søvn ankom vi til Singapore. Solen stod op, lige som vi fløj ind, så det blev en meget smuk start på en ny by. Vi fik samlet vores gruppe, som består af en flok behagelige modne mennesker, det skal nok blive godt. Guiden hedder Anne og er en gæv dame bosat i New Zeeland.

Vi kunne ikke checke ind på værelserne før senere på dagen, så vi startede morgenen med en guidet tur rundt i Singapore. Den botaniske have med orkideparken, fantastisk. De er dygtige til at udsmykke og pynte, og selvom alting ser frodigt ud, så står det meste i potter, selv kæmpestore palmetræer.

Efterfølgende besøgte vi en indisk basar og så på de historiske epoker i byens udvikling. Så gik vi ned til havnefronten og blev nærmest blæst bagover af de imponerende bygningsværker, som findes i hobetal. Om det er kønt kan man altid diskutere, men særpræget ja tak.

Selvfølgelig kørte vi også forbi Raffles Hotel, som er under restaurering, så den der Sling må blive et andet sted.

Endelig kunne vi checke ind på hotellet og få et hårdt tiltrængt bad. Og et koldt glas fadøl, godt nok i omvendt rækkefølge.

Så kommer dilemmaet. Klokken er to om eftermiddagen og vi er totalt færdige efter mange timer uden søvn. Skulle man tage sig en lille lur? Vi beslutttede at lade være og at planen var at holde ud til den bitre ende, for at komme i seng så tæt på Real time, som muligt. Det holdt hårdt, men vi klarede det

En hurtig taxa og ned på havnefronten til en dejlig frokost. En laaaang gåtur ud til nogle helt vilde træer af stål, som står i en mega park. Vi gik højt oppe mellem “Træerne” og så på udsigten både til vandsiden og til landsiden.

Imponerende. Singapores havn er en af verdens største, som hvert år flytter på 33.000.000 containere, det regnede vi om til ca 100.000 om dagen. Der er også skibe overalt.

Ømme fødder og tørre halse senere tog vi elevatoren op til 57 etage på Marina Bay Hotel.

Et ret rædselsfuldt monstrum, som består af tre bygninger ved siden af hinanden og på toppen forbundet med et “skib” som har adskillige barer og restauranter, samt en 150meter lang pool. For den nette sum af 44 Singapore dollars fik vi lov til at køre op med elevatoren for så deroppe at kunne bruge billetten til drinks. Ca 225 kroner. Jan fik sin sling og jeg bestilte heldigvis Tanqueray, for sling er da noget frygteligt sødt stads. Så er det prøvet.

Udsigten oppe fra “skibet” på toppen

Det er tiden for det kinesiske nytår, så der er grise overalt og lysshow om aftenen klokken otte.

Vi gik ned på havnefronten og så på det hele, som egentligt ikke var noget særligt, hvis man lige tager i betragtning at der oven på tre højhuse ligger et skib, som skifter farve og sender laserlys ud i rummet. Vi var nok for trætte.

Taxa hjem og nu ligger vi her efter 32 timer uden søvn og renser hjernen for indtryk.

I morgen venter endnu en spændende dag i Singapore med 30 graders varme, det bliver dejligt. Godnat.