Melbourne mandag 11.2

Vi sov længe og var første nede til morgenmad kl. 8.00. Der var frisk frugt, masser af brød, omelet lavet efter ordre, franske vafler, bacon, pølser, champignon, croissant m.m. Kl 10.00 gik turen med gruppen rundt i de små gyder og alle de fine arkader, hvor som mindede om en blanding mellem arkaden i Bruxelles og lækre butikker fra noget man senest har set i England.

Vi var også gennem hipsterkvartererne og de gyder hvor man helst ikke går alene en mørk aften. Men her ved højlys dag, var det nu kun en ekstra charme. På et tidspunkt kom vi også forbi en butik, hvor de solgte alt til downhill skiiing. How Come – det viser sig faktisk at der kun 450 km fra Melbourne ligger et område der hedder snowie mountain, hvor man kan stå på slalomski – temmelig syrrealistisk. Vi sluttede den fælles gruppevandring med at gå på en rigtig ga

mmel irsk pub nede ved Yarra-floden. Fik en dejlig pint of Pale Ale.

Melbourne byder også på Free Tram Area, hvor man indenfor et begrænset område kan tage sporvognen free of charge. Det gjorde vi så lidt senere på dagen – men også helt uden for den frie zone, hvor vi heldigvis fik stået af ved en station oppe omkring det store universitetsområde, hvor kontrollørerne var ved at “skrive” nogen af de unge mennesker, der havde forsøgt sig med at rejse gratis, hvor der skulle betales. Vi slap med skrækken. Og så listede vi os med sporvognen tilbage til vores eget område. Var nu temmelig sultne og gik på en running Sushi , hvor kvaliteten var i top.

Efter lunch var i på Melbourne National Gallery og så både nutidig og ældre kunst. Specielt nød vi meget en mordene kunstner – Julian Opie, der kunne noget med mennesker, videokunst, vinyl og skarpe former, kurver og ekstrem reducerede men realistiske gengivelser. Vi så også Wiener møbelkunst fra 30-erne som var blevet skibet til

inden Nazismen ødelagde alt for dygtige håndværksjøder. Den største samling af velbevaret wiener møbelkunst fra den gang.

Efter en tur med benene smækket op tog vi en tur med bådfarten op og ned af Yarra-floden. Specielt det afsnit, hvor vi kom forbi roklubberne og ud forbi alle sportsarenaerne samt den botaniske have imponerede. Der lå 8 – 10 roklubber side om side. Aktivitetsniveauet var meget højt og der var rigtig mange ude at træne – og langt de fleste med følgebåde eller trænere på cykel og megafon for at coache. Udover der var rigtig mange både ude tror jeg at der var ca. 5 – 6 ottere ude – et imponerende syn.

Da vi kom i land var såvel tørste som sulten stor – og vi fandt hurtigt en restaurant nede ved floden, hvor maden som var australsk-/tasmansk så dejlig ud. Koncept – finde bord, menykort, ind at bestille og betale, hvorefter maden bringes og man kan gå når man er færdig eller ikke gider mere. Fik glimrende dumplings, lam og salat med vand og vin. En enkel drink på vej hjemover, hvor vi så Manchester City banke Chelsea 6 – 0. Herefter hjem og på hovedet i seng. Endnu en gang sov vi uden at trække gardinerne for, idet udsigten til den smukke river bank med alle de oplyste restauranter og højhuse på den anden side bare var så flotte.